بهترین روش برای داشتن کیک با پف عالی، سبک ، لطیف و نرم

easy vanilla sponge cake recipe img 31 - بهترین روش برای داشتن کیک با پف عالی، سبک ، لطیف و نرم

بهترین روش برای داشتن کیک با پف عالی، سبک ، لطیف و نرم


 

بهترین روش برای داشتن کیک با پف عالی، سبک ، لطیف و نرم


چطور کیک اسفنجی لطیف و نرم با پف زیاد داشته باشیم؟

در این پست قصد داریم چند ترفند ساده ولی مهم کیک پزی رو خدمتتون بگیم. کیک پزی بنظر کار سخته ولی با رعایت چند نکته ساده می تونیم بهترین نتیجه رو بگیریم.

با تغییر داخل رسپی و کم و زیاد کردن بعضی از مواد اولیه  می تونیم بافت کیک نهایی رو تغییر بدیم البته این تغییرات نیاز به تجربه در کار کیک پزی داره.

در بعضی مواردتنها با جایگزینی یکی از مواد اولیه ، نتیجه دلخواه به دست میاد.  ما اینجا سعی کردیم این نکات رو تا جایی که ممکنه توضیح بدیم.

کار با رسپی مورد نظر

  • ما شیرینی پزی رو یک هنر می دونیم ولی همون قدر هم یک علم محسوب می شه.
  • پس برای اینکه واقعا نتیجه دلخواه رو بگیریم باید با یک رسپی واقعی کار کنیم نه اینکه فقط بخوایم از روی حدسیات کار کنیم.
  • برای نمونه می تونید رسپی کیک اسفنجی فریستا رو معیار قرار بدید که یکی از پست های اولیه همین وبلاگ هست.

 

نوع کیک

کیک هایی مثل کیک هویج که دستور پخت اون رو داخل وبلاگ فریستا دریم یا کیک رد ولوت درکل کیک های نرم و مرطوبی هستند.
در واقع کیک هایی که مایعاتی مثل شیر یا روغن در اون ها زیاد باشه قطعا نرم و مرطوب هستند.
ولی کیک های اسفنجی خیلی لطیف و سبک هستند و امکان داره زود رطوبتشون رو از دست بدن.
مثلا در مورد کیک های اسفنجی می تونیم شیر پرچرب رو جایگزین آب در دستور پخت کنیم.
یا مقدار روغن رو بیشتر از حد معمول استفاده کنیم. البته در مورد کیک های اسفنجی این نکته رو باید در نظر بگیرید که همیشه قبل از خامه کشی می تونید کی شربت روی کیک بریزید تا کیک موقع سرو نرم و مرطوب باشه.

انتخاب مواد اولیه

مواد اولیه ای که برا یپخت کیکتون انتخاب می کنید خیلی اهمیت دارند و نقش مهمی در بافت نهایی کیک بازی می کنند.

– از آرد کیک به جای آرد معمولی استفاده کنید. آرد کیک با کمی نشاسته ذرت ترکیب میشه که بافت آرد رو لطیف تر کنه. کیک هایی که با آرد کیک پزی درست می شند معمولا بافت لطیف تر  و نرم تری دارند.

 – اگر کره داخل کیک تون باید استفاده کنید، پس حتما از خود کره استفاده کنید نه مارگارین یا کره گیاهی. مارگارین آب بیشتر و چربی کمتری نسبت به کره واقعی داره و البته می دونیم که چربی داخل کره هست که بافت کیک رو نرم تر و مرطوب تر می کنه.

– اگر کره در دستور پخت دارید می تونید همیشه مقداریش رو با روغن جایگزین کنید چون روغن باعث میشه بافت کیک نرم تر و مرطوب تر شه.

مخلوط کردن مواد اولیه

یک سری نکته مفید هم برای مخلوط مواد اولیه هست که در زیر به آن اشاره می کنیم.

 – اگر کیک پایه کره ای داره وقراره که ابتدا کره و شکر مخلوط شند، پس حتما اجازه بدید خوب با هم مخلوط شند و هوا وارد مایع کره و شکر شه تا بافت پفکی و نرمی پیدا کنه. البته باید دقت داشته باشید که بیش از حد هم نزنید حدودا بین 5 تا 8 دقیقه (بسته به همزنتون) کافیه.
بهترین روش برای داشتن کیک با پف عالی

– عکس این قانون زمانی هست که شما میخواید آرد رو به مخلوطتون اضافه کنید. آرد نباید به هیچ وجه تاکید می کنم به هیچ وجه زیاد هم بخوره چون گلوتن آرد باعث میشه خیلی سفت شه و کیک بافت غلیظ و به اصطلاح بهم چسبیده و سفت پیدا کنه. پس وقتی آرد رو اضافه می کنیم فقط در حدی هم میزنیم که مواد یکدست بشه. نکته دیگه اینه که همیشه شیر رو به نوبت با آرد به مایه کره ای تون اضافه کنید. به نوبت کمی شیر و کمی آرد اضافه کنید و اجازه بدید مخلوط شند و الی آخر. اولین مرحله رو با آرد شروع کنید و آخرین مرحله رو هم باز با آرد تموم کنید. در شمن اگر از همزن برای مرحله اضافه کردن آرد استفاده می کنید حتما در هر مرحله همزن رو خاموش کنید و دوباره روشن کنید که بیش از حد هم نخوره.

– در دستور پخت هایی که یک تخم مرغ نیاز هست می تونید زرده و سفیده رو جدا کنید و سفیده رو کلا حذف کنید و فقط زرده رو اضافه کنید. سفیده تخم مرغ باعث می شه رطوبت کیک کم شه و زودتر خشک شه.

– دستور پخت هایی که بر پایه تخم مرغ هستند مث کیک های اسفنجی، حتما سفیده و زرده رو جدا کنید و مخلوط رو با زرده تخم مرغ درست کنید، سفیده را جداگانه هم بزنید تا حجیم شه و بعد داخل مواد مخلوط شده اضافه کنید به اصطلاح فولد کنید.

بهترین روش برای داشتن کیک با پف عالی، سبک ، لطیف و نرم

پخت کیک

پخت کیک هم نکته هایی داره که رعایتشون در نتیجه تاثیر گذاره.

 –  ترجیحا به جی یک قالب، مایه کیک رو داخل دو قالب یکسان بریزید. هرچقدر مایه کیک داخل قالب بیشتر باشه، زمان پخت طولانی تر میشه و همین باعث میشه کیکتون خشک تر شه چون حرارت بیشتری میبینه. درضمن تقسیم مایه کیک به دو قالب برش کیک رو برای خامه کشی هم راحت تر می کنه.

بهترین روش برای داشتن کیک با پف عالی

– زمانی که کیکتون داخل فر هست حتما حواستون بهش باشه چون پخت طولانی کیک رو خشک می کنه. همیشه کیک رو همین که پخت و خلال دندون از داخلش تمییز درومد فورا از فر خارج کنید. زمانی که خود دستور پخت اعلام می کنه برای پخت کیک رو درنظر بگیرید و تقریبا از 8 دقیقه قبلش کیک رو چک کنید چون فر ها با هم فرق دارند و دمای فر هم متفاوته.

– اگر خیلی طول کشید و کیک هنوز خام بود یه تیکه کاغذ روغنی روی قالب بگذارید تا هم مانع از خشک شدن بیش از حد کیک بشه هم کمک کنه سریع تر بپزه.

شما می تونید بعد از پخت کامل کیک هم باز اون رو مرطوب کنید فقط کافیه قبل از خامه کشی، کیک رو با کمی شربت (ترکیب آب و شکر ) مرطوب کنید.

این چند راه حل می تونه بهتون کمک کنه که کیک لطیف تری داشته باشید. اگر شما روش دیگه ای می دونید که باز می تونه کمک کنه، خوشحال می شم بدونم. 

بهترین روش برای داشتن کیک با پف عالی، سبک ، لطیف و نرم


فرزانه یزدی (فریستا)
منابع عکس

فرزانه یزدی

[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]

5 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *